Νέα & ενημερώσεις

Από εδώ μπορείτε να ενημερώνεστε για όλες τις εξελίξεις γύρω από το όχημά σας και όχι μόνο! Όλες οι ενημερώσεις μας δημοσιοποιούνται και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης της εταιρείας μας, για αυτό ακολουθήστε μας και στο social media της επιλογής σας.

  • 0 Ενημέρωση θεμάτων ταξινόμησης, αποχαρακτηρισμό ΕΔΧ, άρση ακινησίας και παράταση διάρκειας ισχύος των φύλλων δοκιμών

    • Γενικά
    • από ΙΚΤΕΟ Εκηβόλος
    • 18-11-2020
    5.00 of 6 ψήφοι

    Με τα Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (Κ.Τ.Ε.Ο.) κλειστά λόγω της πανδημίας αναρτήθηκαν στο διαύγεια με κωδικό: ΨΗΓ2465ΧΘΞ-Ο6Λ (17/11/2020), 6Β50465ΧΘΞ-ΩΦ2 (25/11/2020) και 6ΖΩΩ465ΧΘΞ-ΩΕΒ (25/11/2020) οι εγκύκλιοι για την διευθέτηση των παρακάτω θεμάτων: 1) Ταξινόμηση μικρών φορτηγών οχημάτων μεικτού βάρους έως 3,5 τόνους προερχόμενων από χώρες του εξωτερικού 2) Κυκλοφορία αποχαρακτηρισμένων ΕΔΧ οχημάτων 3) Άρση ακινησίας μικρών φορτηγών οχημάτων μεικτού βάρους έως 3,5 τόνους 4) Παράταση διάρκειας ισχύος των φύλλων δοκιμών και των πιστοποιητικών έγκρισης και ταξινόμηση οχημάτων μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων (ADR) με μεικτού βάρους έως 3,5 τόνους. Δείτε την ΨΗΓ2465ΧΘΞ-Ο6Λ «εδώ» την 6Β50465ΧΘΞ-ΩΦ2 «εδώ» και την 6ΖΩΩ465ΧΘΞ-ΩΕΒ «εδώ».

  • 0 Παράταση ισχύος Δελτίων Τεχνικού Ελέγχου λόγω κορωναϊού

    4.00 of 7 ψήφοι

      Παράταση ισχύος Δελτίων Τεχνικού Ελέγχου (Δ.Τ.Ε.) που εκδίδονται από Δημόσια και Ιδιωτικά Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (Κ.Τ.Ε.Ο) λόγω κορωναϊού. Ενόψει των έκτακτων μέτρων για την αποφυγή της διασποράς και εξάπλωσης του κορωναϊού, όπως και το κλείσιμο των ΙΚΤΕΟ, στη χώρα μας, αποφασίζονται τα εξής: 1. Παρατείνεται κατά σαράντα πέντε (45) ημερολογιακές ημέρες η ημερομηνία διενέργειας του περιοδικού τεχνικού ελέγχου για πρώτη φορά των οχημάτων που ταξινομήθηκαν στη χώρα μας ως καινούργια, εφόσον αυτή είναι εντός της χρονικής περιόδου από το Σάββατο 31-10-2020 έως και τη Δευτέρα 30-11-2020 (χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το χρονικό διάστημα της μίας επιπλέον εβδομάδας από την ημερομηνία ταξινόμησης του οχήματος). 2. Ομοίως, παρατείνεται κατά σαράντα πέντε (45) ημερολογιακές ημέρες η διάρκεια ισχύος των Δελτίων Τεχνικού Ελέγχου (ΔΤΕ) χωρίς σοβαρές ή επικίνδυνες ελλείψεις, εφόσον η ημερομηνία λήξης της ισχύος τους είναι εντός της χρονικής περιόδου από το Σάββατο 31-10-2020 έως και τη Δευτέρα 30-11-2020. Διευκρινίζεται ότι ως ημερομηνία λήξης του ΔΤΕ νοείται η ημερομηνία που αναγράφεται επί αυτού στον ενωσιακό κωδικό «8. ΙΣΧΥΕΙ ΜΕΧΡΙ (VALID UNTIL)», δηλαδή δεν λαμβάνεται υπόψη το χρονικό διάστημα της μίας επιπλέον εβδομάδας. 3. Παρατείνεται κατά σαράντα πέντε (45) ημερολογιακές ημέρες η διάρκεια ισχύος των ΔΤΕ με σοβαρές ελλείψεις, εφόσον η αναγραφόμενη ημερομηνία λήξης της ισχύος τους είναι εντός της χρονικής περιόδου από το Σάββατο 7-11-2020 έως και τη Δευτέρα 30-11-2020. 4. Παρατείνεται κατά σαράντα πέντε (45) ημερολογιακές ημέρες η διάρκεια ισχύος των Καρτών Ελέγχου Καυσαερίων (ΚΕΚ), εφόσον η ημερομηνία επόμενου ελέγχου για την έκδοση της ΚΕΚ είναι εντός της χρονικής περιόδου από το Σάββατο 31-10-2020 έως και τη Δευτέρα 30-11-2020. 5. Τα οχήματα υποχρεούνται να προσέλθουν στα ΚΤΕΟ για έλεγχο το αργότερο μέχρι τη λήξη των ανωτέρω καθοριζόμενων καταληκτικών ημερομηνιών (δηλ. μέχρι τη λήξη των σαράντα πέντε ημερολογιακών ημερών παράτασης), χωρίς να προστίθεται σε αυτές η μία επιπλέον εβδομάδα. Επίσης, υπενθυμίζεται ότι σε περίπτωση επίσημων αργιών του Δημοσίου, συμπεριλαμβανομένων των τοπικών εορτών, ή Σαββάτου, η καταληκτική προθεσμία για εμπρόθεσμο έλεγχο μετατίθεται την αμέσως επόμενη εργάσιμη ημέρα. 6. Όπου προβλέπεται από τις ισχύουσες διατάξεις για τον περιοδικό τεχνικό έλεγχο διασκευασμένων οχημάτων που χρησιμοποιούν για την κίνησή τους LPG ή CNG, η προσκόμιση σε ΚΤΕΟ, Υπεύθυνης Δήλωσης τεχνίτη συστημάτων υγραερίου για την καλή λειτουργία του συστήματος υγραερίου ή φυσικού αερίου, η οποία έληξε στο χρονικό διάστημα από το Σάββατο 31-10-2020 έως και τη Δευτέρα 30-11-2020, παρατείνεται η ισχύς της κατά σαράντα πέντε (45) ημερολογιακές ημέρες. Όπου προβλέπεται από τις ισχύουσες διατάξεις για τον ειδικό τεχνικό έλεγχο εγκατάστασης ή απεγκατάστασης συστήματος LPG ή CNG, η προσκόμιση σε ΚΤΕΟ, Υπεύθυνης Δήλωσης τεχνίτη συστημάτων υγραερίου για την ορθή εγκατάσταση ή απεγκατάσταση του συστήματος υγραερίου ή φυσικού αερίου, η οποία εκδόθηκε ή έληξε στο χρονικό διάστημα από το Σάββατο 7-11-2020 έως και τη Δευτέρα 30-11-2020, παρατείνεται η ισχύς της κατά σαράντα πέντε (45) ημερολογιακές ημέρες. 7. Οχήματα για τα οποία προκύπτει ότι, κατά το χρονικό διάστημα από το Σάββατο 7-11-2020 έως και τη Δευτέρα 30-11-2020 που υπήρχε η υποχρέωση να προσκομιστούν για τεχνικό έλεγχο, συντρέχουν λόγοι ανωτέρας βίας όπως αυτοί ορίζονται στο άρθρο 5 της με αριθμ. οικ. 19111/192 (Β΄1003) υ.α. όπως ισχύει, ελέγχονται εμπρόθεσμα (χωρίς την καταβολή πρόσθετου ειδικού τέλους εκπροθέσμου) έως και τις 30-12-2020. 8. Επιτρέπεται η ταξινόμηση μεταχειρισμένων επιβατηγών οχημάτων με προηγούμενη ταξινόμηση σε κράτη-μέλη της Ε.Ε., με την προσκόμιση Πιστοποιητικού Τεχνικού Ελέγχου (με ισχύ τουλάχιστον μέχρι την ημερομηνία δήλωσης άφιξης του οχήματος) της χώρας προέλευσης, χωρίς την προσκόμιση Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου από δημόσιο ή ιδιωτικό ΚΤΕΟ εντός της ελληνικής επικράτειας, είτε μετά από τη διαδικασία αναγνώρισης είτε μετά τη διενέργεια Περιοδικού Τεχνικού Ελέγχου, όπου προβλέπεται. Το ΔΤΕ προσκομίζεται στην αρμόδια για την ταξινόμηση του οχήματος Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών εντός σαράντα πέντε (45) ημερών από την ημερομηνία ταξινόμησης. Για το λόγο αυτό στον χώρο των παρατηρήσεων της άδειας κυκλοφορίας θα αναγράφεται «Ημερομηνία πρώτου τεχνικού ελέγχου έως την ../../….(45 ημέρες μετά την ημερομηνία ταξινόμησης)». 9. Επιτρέπεται η ταξινόμηση μεταχειρισμένων επιβατηγών οχημάτων με προηγούμενη ταξινόμηση σε κράτη-μέλη της Ε.Ε., που προορίζονται για την αντικατάσταση επιβατηγών δημοσίας χρήσης (Ε.Δ.Χ.) (ταξί), χωρίς την προσκόμιση Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου από δημόσιο ή ιδιωτικό ΚΤΕΟ εντός της ελληνικής επικράτειας.. Η ταξινόμηση γίνεται με επιθεώρηση από την αρμόδια για την ταξινόμηση του οχήματος Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών. Το ΔΤΕ προσκομίζεται στην αρμόδια για την ταξινόμηση του οχήματος Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών εντός σαράντα πέντε (45) ημερών από την ημερομηνία ταξινόμησης. Για το λόγο αυτό στον χώρο των παρατηρήσεων της άδειας κυκλοφορίας θα αναγράφεται «Ημερομηνία πρώτου τεχνικού ελέγχου έως την ../../….(45 ημέρες μετά την ημερομηνία ταξινόμησης)». 10. Τέλος, παρακαλούνται τα Δημόσια και Ιδιωτικά ΚΤΕΟ της χώρας να προσαρμόσουν εγκαίρως τα Μηχανογραφικά τους Συστήματα σύμφωνα με τα ανωτέρω διαλαμβανόμενα. Δείτε την εγκύκλιο «εδώ».  

  • 0 Αναστολή λειτουργίας των Κέντρων Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων

    1.00 of 6 ψήφοι

    Αναστολή λειτουργίας των Κέντρων Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων Κ.Τ.Ε.Ο. Αναστέλλεται προσωρινά στο σύνολο της Επικράτειας η λειτουργία των Κέντρων Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (Κ.Τ.Ε.Ο.) για το χρονικό διάστημα από το Σάββατο 7 Νοεμβρίου 2020 μέχρι Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2020. Με μήνυμα στο ηλεκτρονικό μας ταχυδρομείο μας ενημέρωσαν τα εξής: «Σύμφωνα με ενημέρωση από το Γραφείο του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών σας γνωρίζουμε ότι, λόγω των έκτακτων μέτρων για τον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού covid-19, από αύριο Σάββατο 7-11-2020 τα Δημόσια και Ιδιωτικά ΚΤΕΟ της χώρας θα διενεργούν τον προβλεπόμενο τεχνικό έλεγχο αποκλειστικά σε βαρέα οχήματα (φορτηγά και λεωφορεία με ΜΑΜΦΟ άνω των 3,5 τόνων). Για τις λοιπές κατηγορίες οχημάτων απαγορεύεται η διενέργεια τεχνικού ελέγχου. Θα ακολουθήσει ενημέρωσή σας σχετικά με την παράταση των προθεσμιών διενέργειας τεχνικού ελέγχου.» Παρατίθεται πίνακας με τον Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας (ΚΑΔ) των δραστηριοτήτων που αναστέλλονται. Σημειώνεται ότι επιχειρήσεις που έχουν πολλαπλές δραστηριότητες, συνεχίζουν τη λειτουργία τους ως προς τις δραστηριότητες που εξαιρούνται από τον παρακάτω Πίνακα. 30) Υπηρεσίες τεχνικού ελέγχου οχημάτων οδικών μεταφορών (ΚΑΔ 71.20.14), εξαιρουμένων αποκλειστικά των Ιδιωτικών Κέντρων Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΙΚΤΕΟ) που διαθέτουν εγκεκριμένη – αδειοδοτημένη αυτόματη γραμμή τεχνικού ελέγχου βαρέων οχημάτων για τον τεχνικό έλεγχο φορτηγών και λεωφορείων αυτοκίνητων οχημάτων που εκτελούν διεθνείς μεταφορές, των οποίων ο τεχνικός έλεγχος εξακολουθεί να διενεργείται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.  Πηγή: mindev.gov.gr   Έτσι λοιπόν από το Σάββατο 7 Νοεμβρίου και ώρα 06.00 σε όλη την επικράτεια ισχύουν τα παρακάτω ως προς τα μέτρα περιορισμού της διασποράς του Covid-19: Επιτρέπονται όλες οι δραστηριότητες του πρωτογενούς τομέα Επιτρέπονται όλες οι δραστηριότητες του δευτερογενούς τομέα Επιτρέπονται ενδεικτικά οι παρακάτω δραστηριότητες του τριτογενούς τομέα: Καταστήματα τροφίμων (σούπερ μάρκετ, φούρνοι, ιχθυοπωλεία κλπ) λειτουργούν με το κανονικό τους ωράριο. Επιτρέπεται η λειτουργία καταστημάτων οπτικών και καταστημάτων πώλησης ακουστικών βαρηκοΐας μόνο κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας σε τηλέφωνο ανάγκης που θα δίδεται από τους καταστηματάρχες. Επιτρέπεται η λειτουργία των καταστημάτων πώλησης τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού μόνο για τις υπηρεσίες ηλεκτρονικού ή τηλεφωνικού εμπορίου με παράδοση κατ’ οίκον (e-shop κτλ.), καθώς και τις υπηρεσίες πληρωμής λογαριασμών, ανανέωσης υπολοίπου, επισκευής και αντικατάστασης κινητών συσκευών. Επιτρέπονται οι υπηρεσίες ηλεκτρονικού ή τηλεφωνικού εμπορίου με παράδοση κατ’ οίκον (e-shop κτλ.) Οι υπηρεσίες παροχής προϊόντων σε πακέτο από το κατάστημα (take away) και καθ΄ οδόν εξυπηρέτησης (drive through) επιτρέπονται μόνον στο πλαίσιο των λόγων μετακίνησης των πολιτών που ορίζονται στην ΚΥΑ Καθαριστήρια Περίπτερα (24ώρο) Φαρμακεία Πρατήρια καυσίμων Υπηρεσίες υγείας, κτηνιατρικών υπηρεσιών Pet shops Τα κομμωτήρια, κουρεία και κέντρα αισθητικής θα μπορούν να λειτουργήσουν το Σάββατο 7 Νοεμβρίου και Κυριακή 8 Νοεμβρίου Η λειτουργία των λαϊκών αγορών πραγματοποιείται με τη συμμετοχή του 50% των δραστηριοποιούμενων, λειτουργία παράλληλων αγορών και απόσταση πάγκων 5 μέτρων. Την Κυριακή 15 Νοεμβρίου οι Υπεραγορές τροφίμων καθώς και κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία θα λειτουργήσουν από τις 09:00 έως 17:00. Δείτε το ΦΕΚ 4899Β (10.4.20) «εδώ».  

  • 0 Έγκριση τύπου για ιπτάμενο αυτοκίνητο!

    • Γενικά
    • από ΙΚΤΕΟ Εκηβόλος
    • 02-11-2020
    5.00 of 6 ψήφοι

      Το PAL-V Liberty, το πρώτο ιπτάμενο αυτοκίνητο στον κόσμο, έχει λάβει έγκριση τύπου και μπορεί πλέον να χρησιμοποιηθεί νόμιμα σε ευρωπαϊκούς δρόμους.  Η Liberty πέρασε τις αυστηρές ευρωπαϊκές δοκιμές για να πάρει έγκριση τύπου για το PAL-V και τώρα είναι έτοιμη να κατακτήσει τους ευρωπαϊκούς δρόμους και τους αιθέρες.  Αυτό σηματοδοτεί την ολοκλήρωση ενός αυστηρού και εκτεταμένου προγράμματος δοκιμών που εκτελείται από τον Φεβρουάριο του 2020. Μετά από οδήγηση σε οβάλ πίστα με υψηλή ταχύτητα, δοκιμές φρένων και εκπομπών ρύπων, καθώς και δοκιμές ηχορύπανσης, το PAL-V Liberty είναι τώρα έτοιμο να οδηγηθεί σε δημόσιους δρόμους. Αυτή η σημαντική εξέλιξη σημαίνει ότι το ιπτάμενο αυτοκίνητο είναι ένα ακόμη βήμα πιο κοντά στην απόκτηση πιστοποίησης για πτήσεις και στην ευρύτερη χρήση του σε πραγματικές συνθήκες. Από το 2015, ο σχεδιασμός του PAL-V Liberty υποβάλλεται σε δοκιμές και ελέγχους πιστοποίησης από την αεροπορία, μαζί με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) και η ολοκλήρωση των ελέγχων αυτών αναμένεται το 2022.  Προτού πραγματοποιηθούν οι τελευταίες 150 ώρες δοκιμών πτήσης, πρέπει να συμπληρωθούν περισσότερες από 1.200 αναφορές δοκιμών στο έδαφος. Μετά από αυτό, η εταιρεία θα είναι σε θέση να ξεκινήσει τις παραδόσεις σε πελάτες που έχουν παραγγείλει το ιπτάμενο αυτοκίνητο. Ωστόσο, για τους επόμενους μήνες, το Liberty θα υποβληθεί σε δοκιμές αντοχής σε δημόσιους δρόμους σε όλη την Ευρώπη. «Συνεργαζόμαστε με τις αρχές εδώ και πολλά χρόνια για να φτάσουμε σε αυτό το σημαντικό σημείο για την εξέλιξη του μοντέλου μας. Ο ενθουσιασμός που αισθανόμαστε εμείς στην ομάδα είναι τεράστιος», δήλωσε ο Mike Stekelenburg, CTO του PAL-V. «Ήταν πολύ δύσκολο να κάνεις ένα “διπλωμένο αεροσκάφος” να περάσει όλες τις δοκιμές στο δρόμο. Η δυσκολία που έπρεπε να καταφέρουμε ήταν το να διασφαλίσουμε πως ο σχεδιασμός συμμορφώνεται τόσο με τους κανονισμούς για τον αέρα όσο και για τους δρόμους».    Πηγή: newsauto.gr

  • 0 Η ιστορία του αυτοκινήτου στην Ελλάδα

    • Γενικά
    • από ΙΚΤΕΟ Εκηβόλος
    • 11-10-2020
    5.00 of 7 ψήφοι

    Αυτή είναι η ιστορία του αυτοκινήτου στην Ελλάδα - Ο Κώστας Χρηστομάνης, το πρώτο δυστύχημα το 1907, το αμάξι στον κινηματογράφο της χώρας μας, αλλά και το Ράλι Ακρόπολις   Στα τέλη του 19ου αιώνα, μες στη διάχυτη αισιοδοξία για έναν καλύτερο κόσμο, η τεχνολογία καλπάζει προσφέροντας στον άνθρωπο τις πρώτες πρακτικές ανέσεις που θα διευκολύνουν και θα ομορφύνουν την καθημερινότητά του. Αυτοματισμοί που δεν είχε φανταστεί το ανθρώπινο μυαλό μπαίνουν στη ζωή μας. Όλα αυτά βέβαια σε μια πρωτόλεια μορφή, αλλά η τεχνολογική εξέλιξη υπόσχεται θαύματα παντού, ακόμα και στους δρόμους. Η εμφάνιση των πρώτων αυτοκινήτων αλλάζει ριζικά τον χάρτη των μετακινήσεων. Μια νέα εποχή ανατέλλει!   Ο άνθρωπος πάντοτε ταξίδευε «Ο Κώστας Χρηστομάνος, ο ένας από τους δύο πρωτοπόρους της αυτοκίνησης στην Ελλάδα» Τα ταξίδια δεν είναι βέβαια μια ανακάλυψη της εποχής μας. Όσο κι αν ελαχιστοποιήθηκαν οι αποστάσεις με τα τεχνολογικά μέσα που διαθέτει ο σύγχρονος κόσμος, ο άνθρωπος πάντοτε ταξίδευε. Οι μετακινήσεις στην ξηρά ή στη θάλασσα φαίνονται να είναι τόσο παλιές όσο και η παρουσία μας σε αυτόν τον πλανήτη. Ειδικά τα στεριανά ταξίδια είχαν ένα δικό τους πρωτόκολλο: Στην αρχαία Ελλάδα οι άνθρωποι συνήθιζαν να διανύουν μεγάλες αποστάσεις με τα πόδια. Στους Πλατωνικούς διαλόγους ο πρωταγωνιστής Σωκράτης παρουσιάζεται συχνά πεζός καθ’ οδόν προς τον Πειραιά ή προς τα Μέγαρα. Το μικρό εκστρατευτικό σώμα του Λεωνίδα αναφέρεται ότι κάλυψε βαδίζοντας την απόσταση από τη Σπάρτη μέχρι τις Θερμοπύλες στον συντομότερο δυνατό χρόνο. Το ίδιο έκαναν και οι Μαραθωνομάχοι μετά την περίφημη μάχη επιστρέφοντας στο Φάληρο με τα πόδια, προκειμένου, αν χρειαζόταν, να πολεμήσουν ξανά τους εισβολείς. Αν όχι δρομέας, ο άνθρωπος γεννήθηκε βαδιστής, κι έχουν δίκιο όσοι υποστηρίζουν ότι η σύγχρονη καθιστική ζωή καταστρέφει την υγεία μας. Για μεγάλες αποστάσεις ή για δύσβατες ορεινές αναρριχήσεις, η χρήση τετράποδων όπως το άλογο ή το μουλάρι αποδείχθηκε πάντοτε μια λύση πρακτική και ανακουφιστική. Εκτός των άλλων, τα άλογα έσυραν και τις άμαξες, την πρώτη εξέλιξη στον τομέα της μεταφοράς. Στη συνέχεια, όταν ήρθε η ώρα της τεχνολογίας, τα τέσσερα πόδια των ζώων μετατράπηκαν σε τροχούς και η ιπποδύναμη μετουσιώθηκε στην έννοια του αυτοκίνητου μέσου. Η Ελλάδα υποδέχεται τον εικοστό αιώνα «Σύνθεση εικόνας και κειμένου, μία από τις πρώτες διαφημίσεις αυτοκινήτου» Στα τέλη του 19ου αιώνα το τηλέφωνο και ο ηλεκτρισμός μπαίνουν σιγά σιγά στη ζωή του Έλληνα, τουλάχιστον στα μεγάλα αστικά κέντρα. Κάνουν επίσης την εμφάνισή τους οι πρώτες γραφομηχανές, ραπτομηχανές, μεγάλες αστικές κατοικίες οικοδομούνται με το θαυματουργό οπλισμένο σκυρόδεμα (μπετόν), εισάγεται η χρήση του καλοριφέρ που λειτουργεί με κοκ ή αεριόφως, τα πλοία αποκτούν χαλύβδινο κύτος, κατασκευάζεται η πρώτη ατμάμαξα. Κοντά σε αυτά τα δώρα της τεχνολογίας παρουσιάζονται δειλά και τα πρώτα αυτοκίνητα, μια σούπερ ανακάλυψη που υποστηρίζει την ατομικότητα του ανθρώπου σε σχέση με τα μαζικά μέσα μεταφοράς, υποκαθιστώντας τις παλιές, πολυτελείς ή μη, άμαξες. Μόνο που για την ώρα το αυτοκίνητο είναι ένα άπιαστο όνειρο για τον μέσο άνθρωπο. Η Ελλάδα βγήκε από τις ομίχλες της σκλαβιάς σαν μια χώρα πρωτόγονη, με ανύπαρκτο οδικό δίκτυο και μεταφορικά μέσα. Στη διάρκεια του 19ου αιώνα έγινε μια τιτάνια προσπάθεια για τη χάραξη δρόμων αλλά και για τη δημιουργία και την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου. Ώσπου στα τέλη του αιώνα εμφανίστηκε και η πρώτη «αυτοκίνητη άμαξα», όπως αποκαλούσαν τότε το τεχνολογικό θαύμα του αυτοκινήτου. Όσον αφορά το πρόσωπο του ιδιοκτήτη, οι απόψεις διίστανται και μάλλον θα πρέπει να δεχτούμε ότι πρωτοπόροι της αυτοκίνησης στην Ελλάδα ήταν ένας ομογενής εκ Ρωσίας ονόματι Νικόλαος Κοντογιαννάκης και ο ιδρυτής της «Νέας Σκηνής» Κωνσταντίνος Χρηστομάνος. Όμως κάθε αρχή και δύσκολη, καθώς τα πρωτόγονα οχήματά τους αποδείχθηκαν ελαττωματικά. Κι όσον αφορά τον Κοντογιαννάκη, το αποδέχθηκε πολύ γρήγορα και το έβγαλε σε αχρησία μέσα σε είκοσι μέρες αναθεματίζοντας τους κακοτράχαλους δρόμους της πρωτεύουσας. Ο Χρηστομάνος όμως επέμεινε και κάθε φορά που αντιμετώπιζε βλάβη κατέβαινε ο ίδιος να την επισκευάσει έχοντας γύρω του ένα σωρό περίεργους. Στο μεταξύ, νέοι μνηστήρες της τεχνολογίας εμφανίζονταν. Η κυρία Εμπειρίκου της γνωστής οικογενείας των εφοπλιστών περιφερόταν με τη λιμουζίνα της στους αθηναϊκούς δρόμους του 1907 έχοντας ως σοφέρ της τον φημισμένο οδηγό Αλέξανδρο Μπαχάουερ. Την ίδια εποχή η βασιλική οικογένεια εισήγαγε το ένα μετά το άλλο τα αυτοκίνητα, ενώ ο Αιγυπτιώτης Εμμανουήλ Μπενάκης εμφανίστηκε με το φανταχτερό κόκκινο αμάξι του, προκειμένου να συμμετάσχει στην κυβέρνηση του Ελευθερίου Βενιζέλου. Έναν χρόνο νωρίτερα ο Γεώργιος Πεσμαζόγλου ταξίδεψε από το Παρίσι με το Renault του, το οποίο ανέπτυσσε την απίστευτη για την εποχή ταχύτητα των 35 Km/h, αλλά χρειάστηκαν τρεις μήνες για να φτάσει στον προορισμό του, την Αθήνα. Το 1908 είναι ζήτημα αν κυκλοφορούσαν 10 ιδιωτικά αυτοκίνητα και πώς αλλιώς να γινόταν: Δεν ήταν μόνο η αγορά και τα έξοδα συντήρησής τους, ήταν και το άθλιο οδικό δίκτυο, η εχθρική συμπεριφορά των πεζών αλλά και η παντελής έλλειψη μηχανικών και ανταλλακτικών σε περίπτωση βλάβης. Ωστόσο, φαίνεται ότι λίγο πριν αρχίσουν οι βαλκανικοί αγώνες τα αυτοκίνητα στην Ελλάδα είχαν αβγατίσει και κάποιοι επιτήδειοι, για να αποφύγουν την επίταξή τους, τα μετέφεραν σε ξένους υπηκόους. Το πρώτο δυστύχημα «Το πρώτο δυστύχημα του 1907, πρωτοσέλιδο στην εφημερίδα «ΚΑΙΡΟΙ» Παρότι τα πρώτα αυτοκίνητα πήγαιναν με ταχύτητα χελώνας, οι επηρμένοι οδηγοί τους φρόντιζαν να παραβιάζουν κάθε έννοια συνετής οδήγησης. Όσο και αν φαίνεται αδιανόητο, εκείνες οι πρωτόγονες κούρσες γίνονταν ενοχλητικές σηκώνοντας σκόνη στους χωματόδρομους και κάνοντας απίστευτη φασαρία με τις μηχανές που αγκομαχούσαν. Και σαν να μην έφτανε αυτό, λίγο πριν από το μεσημέρι της 4ης Μαΐου 1907 είχαμε και το πρώτο δυστύχημα. Ο βουλευτής Φθιώτιδας Νικόλαος Σιμόπουλος παράβγαινε με τον πρίγκιπα Ανδρέα της βασιλικής οικογενείας. Στην κόντρα αυτή η βουλή ξεπέρασε τα ανάκτορα, αλλά, στον ενθουσιασμό της ταχύτητας, ο Σιμόπουλος έπεσε πάνω σε μια άτυχη εικοσιπεντάχρονη γυναίκα, την Ευφροσύνη Βαμβακά, μητέρα δύο ανήλικων παιδιών, η οποία στη συνέχεια χτυπήθηκε και από τον πρίγκιπα. Η ατιμωρησία ήταν από τότε το εθνικό μας γνώρισμα και κανείς από τους δύο δεν πλήρωσε για τον άδικο θάνατό της, λέγεται μάλιστα ότι το θύμα χτυπήθηκε από τον πρίγκιπα Ανδρέα, αλλά την ευθύνη την ανέλαβε ο Σιμόπουλος που καλυπτόταν από τη βουλευτική ασυλία. Το τρομερό δυστύχημα προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις, έτσι ώστε να υποχρεωθεί ο διευθυντής της αστυνομίας να καλέσει τους επτά ιδιοκτήτες αυτοκινήτων για να τους κάνει αυστηρές συστάσεις. Οι εφημερίδες έθεταν δικαιολογημένα ένα δραματικό ερώτημα: Αν με επτά αυτοκίνητα θρηνούσαν θύματα, φανταστείτε τι θα συνέβαινε όταν τα αυτοκίνητα γίνονταν εβδομήντα! Οι συντεχνίες ενάντια στην πρόοδο «Ο βουλευτής Σιμόπουλος, καλυπτόμενος από τη βουλευτική ασυλία, δεν είχε καμία συνέπεια για τον θάνατο της νεαρής γυναίκας» Στο μεταξύ, η προσπάθεια των ιθυνόντων να αξιοποιήσουν τα δώρα της τεχνολογίας στις δημόσιες μεταφορές προσέκρουσε στον σκόπελο των ιδιωτικών συμφερόντων, καθώς μια σειρά από συντεχνίες βιοπορίζονταν από τα παραδοσιακά μέσα μεταφοράς. Οι έντονες κινητοποιήσεις τους ανάγκασαν την κυβέρνηση να υποχωρήσει για λίγο και μέχρι το 1912 η παράδοση μονοπωλούσε τις μετακινήσεις του κοινού εις βάρος των νέων τεχνολογικών επιτευγμάτων. Τα πρώτα αυτοκίνητα δεν διέθεταν φυσικά ούτε ζώνη ασφαλείας ούτε τα φλας πορείας κι έτσι οι οδηγοί αναγκάζονταν να βγάζουν το χέρι για να δείξουν ότι πρόκειται να στρίψουν. Λέγεται ότι τα αυτοκίνητα εκείνα έβρισκαν βενζίνη στα φαρμακεία και παρά την αμελητέα ταχύτητα που ανέπτυσσαν προκαλούσαν δυσαναλόγως πολλά δυστυχήματα – ο θλιβερός απολογισμός του 1934 ήταν επτά χιλιάδες δυστυχήματα. Οι αδέξιοι και αλαζόνες οδηγοί της εποχής ευθύνονταν για τα θύματα όχι στον βωμό της ασφάλτου αλλά των χωματόδρομων. Η δεκαετία του ’20: το αυτοκίνητο στον παράδεισο «Ο πρίγκιπας Ανδρέας, ο «έτερος Καππαδόκης» του πρώτου αυτοκινητικού δυστυχήματος» Η δεκαετία του ’20 δημιουργεί τις πιο ευνοϊκές συνθήκες για την ανάπτυξη της αυτοκίνησης στη χώρα μας. Τα νέα δεδομένα που δημιουργήθηκαν από τη Μικρασιατική Καταστροφή καθώς και ο ορίζοντας της παγκόσμιας ειρήνης έδωσαν ώθηση στη χρήση των τροχοφόρων οχημάτων. Το 1924 σημειώνεται αλματώδης αύξηση στις εισαγωγές αυτοκινήτων, που συνεχίζεται αδιάπτωτη μέχρι το 1929 – χρονιά χρυσοφόρα για τις αντιπροσωπείες των αυτοκινήτων. Στα χρόνια αυτά αυξήθηκε, εκτός των άλλων, και ο αριθμός των ταξί και των αγοραίων που κυκλοφορούσαν σε Αθήνα και Πειραιά. Στην εγχώρια αγορά κυριαρχούσαν τα αμερικανικά αυτοκίνητα και κυρίως τα νέα μοντέλα της Ford. Μαζί με τις εισαγωγές αυτοκινήτων εντάθηκε και η διαφήμιση στον πρωτοποριακό αυτόν τομέα. Οι ρεκλάμες της εποχής είναι μια σύνθεση εικόνας και εκτεταμένων κειμένων που σκοπό έχουν να ελκύσουν αγοραστές. Παρ’ όλα αυτά, η αγορά ενός αυτοκινήτου παρέμενε ακόμα όνειρο για τις χαμηλές τάξεις, καθώς δεν επιτρέπονταν οι δόσεις και η τιμή ενός οχήματος συναγωνιζόταν την αξία ενός ακινήτου στις πιο ακριβές περιοχές της πρωτεύουσας. Το σκηνικό άλλαξε άρδην στις αρχές της επόμενης δεκαετίας, με την ελληνική οικονομία να βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης ύστερα από το κραχ του 1929 στην Αμερική. Ήδη από το 1930, κι ενώ οι συνέπειες της κρίσης δεν ήταν ακόμα ορατές στην Ευρώπη, οι εισαγωγές αυτοκινήτων στην Ελλάδα, η οποία παρεμπιπτόντως είχε τα περισσότερα αυτοκίνητα στην περιοχή των Βαλκανίων, άρχισαν να μειώνονται. Ωστόσο, στις 21 Ιουνίου 1931 έγινε το Διεθνές Ράλι Πάρνηθας. Το διοργάνωσε η γνωστή μας ΕΛΠΑ, με αφετηρία τo 15ο χλμ. της οδού Μενιδίου-Πάρνηθας και τέρμα στο 27ο χλμ. Έλαβαν μέρος 31 αυτοκίνητα και η έναρξη του αγώνα δόθηκε στις 7.45 το πρωί. Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας η αυτοκινητοβιομηχανία στην Ελλάδα βίωσε -όπως και άλλοι τομείς- την οικονομική κρίση, ενώ η δυσμενής κατάσταση φάνηκε να εκτονώνεται μόλις το 1934. Πόλεμος, Κατοχή και απελευθέρωση Η έκρηξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου σηματοδότησε την επίταξη των οχημάτων. Στον αγώνα κατά της ιταλικής εισβολής δεν έλαβαν μέρος μόνο τα δημόσια μέσα μεταφοράς αλλά σε κάποιες περιπτώσεις και τα ιδιωτικά αυτοκίνητα. Τα περισσότερα από τα επιταγμένα οχήματα καταστράφηκαν. Οι μεταφορικές ανάγκες του κράτους ήταν τεράστιες. Αστικά λεωφορεία, φορτηγά και επιβατικά αυτοκίνητα ανέλαβαν να καλύψουν το κενό που προέκυψε στην επιμελητεία του στρατεύματος.Το 1940 το επιβατικό αυτοκίνητο στην Ελλάδα ήταν υπόθεση επαγγελματιών, των περίφημων σοφέρ, αλλά και των μεγαλοαστών που διέθεταν την απαραίτητη οικονομική άνεση. Τα επιβατηγά οχήματα της εποχής εκείνης αριθμούνται περί τις 8.700. Ό,τι δεν καταστράφηκε στη δίνη του πολέμου, κατασχέθηκε στη συνέχεια από τους κατακτητές στη διάρκεια της Κατοχής. Η έλλειψη μέσων μεταφοράς στην κατεχόμενη Ελλάδα δυσχέρανε ακόμα περισσότερο τη διακίνηση προμηθειών από μέρος σε μέρος, δημιουργώντας εφιαλτικές συνθήκες ανέχειας και πείνας, ιδίως στα αστικά κέντρα. Η παντελής έλλειψη υγρών καυσίμων αντιμετωπίστηκε με τη μετατροπή των αυτοκινήτων σε γκαζοζέν − συσκευές που παρήγαν καύσιμο αέριο με πυρόλυση από τη θέρμανση ξύλων. Οι οδηγοί άναβαν τη φωτιά ώστε να ζεσταθούν τα ξύλα έως ότου αρχίσουν να βγάζουν αέριο και μετά έβαζαν μπρος τη μηχανή του οχήματος. Σύμφωνα με αναφορές, κατά τη διάρκεια της Κατοχής υπήρχαν ακόμα και μοτοσικλέτες-γκαζοζέν. Κύρια χαρακτηριστικά των γκαζοζέν, ο έντονος θόρυβος και ο πυκνός καπνός με την έντονη μυρωδιά. Η αποχώρηση των Γερμανών και η απελευθέρωση βρήκαν τη χώρα ολοσχερώς κατεστραμμένη και αποδυναμωμένη. Οι οδικές μεταφορές ήταν η μόνη λύση, μια και το σιδηροδρομικό δίκτυο είχε δεχθεί ανεπανόρθωτα πλήγματα. Οι Έλληνες αυτοσχεδίασαν μετατρέποντας τα εγκαταλελειμμένα γερμανικά οχήματα σε λεωφορεία. Η UNRRA ανέλαβε την εισαγωγή οχημάτων επί πρωθυπουργίας Νικολάου Πλαστήρα. Πολύ σύντομα, τον Νοέμβριο του 1945, δημιουργήθηκε η Ειδική Επιτροπή Παροχής Αδειών για εισαγωγές στη χώρα μας. Τα χρόνια που ακολούθησαν μετά την Κατοχή, με τον Εμφύλιο και τις μεγάλες δυσκολίες ανασυγκρότησης, δεν ευνοούσαν τις εισαγωγές αυτοκινήτων, που παρέμεναν περιορισμένες και υπέκειντο σε αυστηρούς περιορισμούς. Συνέχεια του άρθρου «εδώ» Πηγή: fosonline.gr



Διαδώστε την σελίδα μας μέσω: